In april 2006 zag de richtlijn Nederlands Triage Systeem (NTS) http://www.hetnts.nl/ het levenslicht. Het beoogt uniforme samenwerking op het gebied van telefonische en fysieke triage binnen de hele acute zorgketen (huisarts, ambulancezorg, SEH, GGZ).
Op 11 juni organiseerde VWS een informatieconferentie voor belangstellenden en belanghebbenden Tijdens deze middag werd een demo verzorgd over de digitale basis van het systeem. Bovendien vertelden vier pilotpartijen over hun eerste ervaringen.
Historie Mevr. Cilie Alberda van VWS schetste deze kort waaruit bleek dat feitelijk de IGZ-rapporten ‘Keten rammelt’ (1994), ‘Haastige Spoed niet overal goed’ (2004) en ‘Huisartsenposten’ (2004) de basis vormden. De rol van de overheid bleef en blijft tijdens het hele proces relatief beperkt. De partijen zelf zijn aan zet. De verschillende Regionale Overleggen Acute Zorg (ROAZ) moet daarin een belangrijke rol gaan spelen.
Onderzoek Het Scientific Institute for Quality of Healthcare (IQ) http://www.iqhealthcare.nl/uit Nijmegen voert tijdens de pilots reeds onderzoek uit naar betrouwbaarheid en validiteit, ervaringen van patiënten en professionals, het effect op patiëntenstromen en het effect op veiligheid.
Ervaringen in pilotregio’s
Uit de vier presentaties vanuit de ambulancezorg, het ziekenhuis en een huisartsenpost kwam een positief beeld naar voren. De pilotregio’s zijn allen enthousiast over de helderheid van het systeem. Wel wijzen de pilotregio’s unaniem op een aantal belangrijke aandachtspunten: de ICT-voorziening moet goed geregeld zijn, verandermanagement is onmisbaar bij de uitrol, er moet gekeken worden naar de kosten en scholing is van wezenlijk belang.
Geluiden uit de zaal De reacties van de toehoorders waren in grote lijnen positief. Wel werd er geïnformeerd naar de ICT-basis die ten grondslag ligt aan het systeem en werd er kritisch geïnformeerd naar de kosten van de invoering ervan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten